Experimenteren blijft leerzaam en leuk

Afgelopen maand heb ik een experiment gedaan in LinkedIn. Ik kreeg de tip om berichten op LinkedIn snel te laten ‘liken’. Het algoritme van LinkedIn zou veel ‘likes’ in korte tijd belonen door veel meer views.

Dat laat zich natuurlijk makkelijk testen. Het aantal ‘likes’ en ‘views’ van eerdere berichten ligt vast in LinkedIn. Mijn hypothese was: “Een  LinkedIn bericht met meer ‘likes’ ,die bovendien binnen 1 uur aangevinkt worden, levert onevenredig meer views op.

Een eerder bericht had mij 22 ‘likes’ opgeleverd en 1.111 hadden mijn bericht bekeken. Dit is voor mij overigens een prima resultaat voor een bericht op LinkedIn.

De testopzet was dat ik ruim 40 mensen vroeg om binnen 1 uur een nieuw bericht  te ‘liken’. Dan creëer ik het dubbele aantal ‘likes’. En ‘liken’ binnen 1 uur leek mij snel genoeg. Nog sneller wordt ongeloofwaardig voor LinkedIn.

De test verliep vlekkeloos. Mijn bericht over ‘snel een soort van miljonair worden’ werd binnen het uur door 40 mensen ‘geliked’. Het resultaat: 1.576 hebben mijn bijdrage bekeken.

Dat is interessant. Ik had minstens een verdubbeling verwacht, omdat de ‘likes’ binnen 1 uur waren en het aantal ‘likes’ twee keer zo hoog is. Blijkbaar werkt het algoritme van LinkedIn in dit geval niet zo dat ik door meer en snelle ‘likes’ meer views krijg. De hypothese moet dus verworpen worden.

CONCLUSIE: Uit deze test blijkt niet dat LinkedIn automatisch berichten meer vertoond als deze sneller worden ‘geliked’.

Leerpunten.

De meeste leerpunten zijn bekend, maar je weet het pas echt als je het ook toepast!!

  1. Ik ga vaker dit soort testen uitvoeren.
    1. Het levert inzichten op
    2. Het versterkt bestaande contacten.
    3. Het is pret: De deelnemers vonden het leuk om samen met mij deze test uit te voeren.
  2. Het levert traffic op naar mijn website
  3. Het levert gespreksstof en daardoor nieuwe inzichten. Tijdens een netwerkbijeenkomst liet een deelnemer zien dat zijn bericht met 5 likes hem 80.000 views opleverden.

Dan gaat het weer kriebelen. Hoe gaan we uitvinden wat hij zo goed gedaan heeft, waardoor hij zo’n spectaculair resultaat haalt.

Daarover misschien meer in een volgend blog.

Neem de proef op de som en vraag een marktonderzoek aan!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *