BLOG

Experimenteren
Andries

Experimenteren blijft leerzaam en leuk

Afgelopen maand heb ik een experiment gedaan in LinkedIn. Ik kreeg de tip om berichten op LinkedIn snel te laten ‘liken’. Het algoritme van LinkedIn zou veel ‘likes’ in korte tijd belonen door veel meer views. Dat laat zich natuurlijk makkelijk testen. Het aantal ‘likes’ en ‘views’ van eerdere berichten ligt vast in LinkedIn. Mijn

Lees verder »
Miljonair worden?
Statistiek
Andries

Wil je snel miljonair worden?

Wil jij snel miljonair worden? Dat is eenvoudig. Ga naar een lezing waar John de Mol aanwezig is. Als hij als laatste binnentreedt en het aantal aanwezigen daarmee op 1.000 komt, dan is het gemiddelde vermogen minimaal € 2 miljoen. John de Mol heeft immers een vermogen van 2,7 miljard volgens de Quote 500. Als

Lees verder »
validiteit
Andries

Wat is validiteit

Wat is validiteit bij marktonderzoek? Wanneer je validiteit opzoekt op internet vind je heel snel meer dan 10 definities. Wikipedia geeft een heldere en begrijpelijke definitie: De validiteit of geldigheid van een test is de mate waarin de test meet wat hij zou moeten meten. (bron Wikipedia) Dat klinkt heel logisch, maar validiteit kan in de

Lees verder »
betrouwbaarheid
Andries

De betrouwbaarheid van FindFast

Organisaties nemen hun beslissingen zoveel mogelijk op basis van beschikbare, valide en betrouwbare informatie. Maar wat is dat dan ‘betrouwbaar’ en ‘valide’? Betrouwbaarheid en validiteit zijn twee termen die vaak bij marktonderzoek vallen. Betrouwbaarheid heeft betrekking op de manier van meten. Een betrouwbare meetmethode leidt tot accurate uitkomsten. Om de betrouwbaarheid van een onderzoek te

Lees verder »